Celý uplynulý školní rok jsem se zabývala školní zralostí, a proto myslím, že k tomuto tématu mám co nabídnout. Ve stručnosti přispěji několika body, které jsem vypozorovala z vlastní praxe:
👉 Rovnou odpovím na otázku visící ve vzduchu = ano, je to potřeba, pokud chcete usnadnit vstup Vašemu dítěti do první třídy. Za „vás“ to potřeba nebylo (anebo bylo, ale bylo málo osvícenějších, kteří se zabývali skutečnými příčinami selhávání dětí ve školních dovednostech, spíše se nálepkovalo), ale změnil se životní styl jak dětí, tak rodičů a tedy i celých rodin.
🙌 V průběhu první třídy se uděje několik zásadních záležitostí, které dítě výrazně ovlivní na mnoho let:
1) Během prvních 3 měsíců si dětský mozek vyhodnotí, jestli se mu ve škole líbí/zda tam zažívá pocit bezpečí, protože bez toho nelze mít mozek připravený na efektivní přijímání nových informací/zda zažívá příjemné/pozitivní pocity.
(S čímž souvisí památná věta: Lidé si nebudou pamatovat, co spolu zažili, ale jak se při tom cítili.)
Pokud si dítě vytvoří negativní pocity vůči škole/vzdělávání, potáhne se to s ním skutečně dlouho. A s ohledem na budoucnost – adekvátní kompetence k učení bude všudypřítomně vyžadována. Obrovský vliv máte vy, rodiče – pokud bude Váš postoj ke vzdělávání pozitivní 🤜 máte moc přenést svůj postoj na dítě, jenž přejímá Vaše vzorce chování.
2) Utváří se pracovní návyky = organizovanost a pocit zodpovědnosti za své věci (např. vážně jsou důležité ořezané pastelky a vybavený penál – Jak si myslíte, že se dítě cítí, pokud si musí neustále půjčovat pomůcky od spolužáků?), být někde včas, zvládnout následovat pokyny, zvládnout vymýšlet nové strategie, udržet záměrnou pozornost, jak správně držet psací potřeby, jak správně sedět tak, aby si nezadělávaly na pozdější problémy se zády a další).
3) Utváří se role dítěte v kolektivu = lví podíl na tom má pedagogické vedení třídy. Schopnost dítěte začlenit se, mít sebedůvěru na to, že to zvládne, přizpůsobit se v určitých situacích, anebo argumentovat jsou základními kameny, díky kterým si děti tvoří své „místo“ ve třídě. Jak tyto žádoucí rysy rozvíjet budu ráda sdílet v dalším příspěvku.
Souhrn:
👉 Ano, skutečně je užitečné zamyslet se, jak svému předškolákovi pomoci k tomu, aby jeho první školní rok byl krásnou, pozoruhodnou jízdou prohlubující jeho zvídavost.
👉 Jak konkrétně rozvíjet oblasti (dílčí funkce v mozku), jejichž úroveň rozvinutí předpokládá nízkou či vysokou míru úsilí dítěte v osvojování čtení, psaní a počítání, budu brzy sdílet.